сряда, 30 май 2018 г.

Рецепти за здравословно приготвени храни от книгите на д-р Георги Гайдурков


Рецепти

за здравословно приготвени храни
от книгите на  д-р Георги Гайдурков
„Човешкото хранене“ и „Горещи теми в храненето“


Йогурт от сурови ядки (кашу)
Смилат се на паста сурови ядки (кашу).
Огцежда се през тензух I кофичка "Активия" - натурална, използва се само водата (сурватката).
Към смлените на паста ядки се добавя малко вода, до рядка каша и се миксира добре. Загрява се до 35-40 градуса С. Добавя се отцедената сурватка от "Активия"-та, поставя се в стъклен съд, похлупен, завива се в кърпи. Лагерува на топло място в стаята около 6 часа. След като се получи млечно-кисела ферментация, се съхранява в хладилника. Може да се използва за директна консумация, както и за приготвяне на таратор, сосове (чеснов и др.); за сладък вариант - като шейк (с канела, ванилия, какао, петмез от фурми).
Като продукт от сурови ядки, полученият Йогурт може да се съчетава с всякакви зърнени и бобени варива, сурови и задушени зеленчуци.
 "Прясно мляко" от кашу
Сурово кашу се смила на фина паста (с Чопър или кафемелачка). След това се миксира с трапезна вода (количество по желание), фруктоза, канела, ванилия - по желание. Разбива се с пасатор или в шейкър. Полученото "прясно мляко " е растителен продукт и добре се съчетава със зърнени култури, жито, ориз, овесени ядки и др. Може да се използва за приготвяне на домашни сладкиши (да се желира като парфе и др.), за приготвяне на капучино, мляко с какао и т.н.
 Ядкова майонеза
Към предварително добре смлени на гладка паста орехи, лющен слънчоглед, сладък бадем, сурово кашу и др. се добавя малко вода до желана гъстота, пасиран чесън по желание, подправки, лимон, диетична сол. Използва се като сос.
 Пюре от маслини
Приготвя се от зелени маслини без костилка. Маслините се накисват в студена вода за 2-3 дена, като водата се сменя, до обезсоляването им. Съхраняват се в хладилник, като във водата можем да сложим и парченце лимон с кората. След този период се отцеждат и могат да се пасират. Полученото се овкусява преди консумация с лимон, чесън, диетична сол и подправки. Може да се ползва като овкусител (омазнител) към всички салати и ястия.
 Майонеза от ядки и маслини
Зелени маслини без костилки се накисват в студена вода за 4-5 дни, като водата се сменя всеки ден до пълното им обезсоляване. Във водата може да се сложи парченце лимон. След това маслините се отцеждат и пасират. Към полученото пюре се прибавят предварително смлени сурови ядки — орехи, лющен слънчоглед, смлян сусам. Овкусява се по желание с лимон, чесън, диетична сол и подправки. Може да се използва в салати и ястия след термичната им обработка.
 Сурово хлебче от покълнали семена
Приготвя се, като първо се покълва жито н/или ръж. една нощ семената киснат във вода, на другия ден се изплакват и отцеждат, поставят се в порцеланов съд на стайна температура, похлупен с чинийка. Изплаква се 1-2 пъти дневно и отново се отцежда. Лагерува около 18 часа според околната температура, докато по върховете на зърната се появи малък поник (до 1 мм.). В този стадий е готово за консумация. Леко покълналото жито се смила до получаване на пюре и към него се добавят смлени сурови ядки. По желание чесън, смляно каркаде или капки лимон. Оформя се оригинално сурово хлебче, което може да се консумира веднага или след изсушаване на 50 градуса във фурната.

 Някои примерни ястия 

Хоммус ( пастет от нахут)
Това е изключително силна като състав рецепта и следва да намира по-често място на трапезата ви. Към сварения и отцеден нахут се добавя ядков микс (особено смлян сусам), домашно безсолно доматено пюре, подправки (шафран, кимион, куркума, кориандър). Пасира се с пасатор до получаване на пастет. Добавя се диетична сол и лимон.
 Сърми или чушки, пълнени с ориз и боб
Предварително сварените и овкусени с подправки и лук (без мазнина!) ориз и боб, се смесват и се завиват в лозови (зелеви) листа или се напълват в чушки. Запичат се във фурна или се обработват на пара. След термичната обработка се омазняват на вкус с краве масло и се добавя диетична сол и лимон.
Сърми (или пълнени чушки) могат да се приготвят и от леща, грах, соя, овес, овесени ядки, царевица, елда, просо, жито и т.н., свободно съчетани помежду им.
 Постна мусака с бобени варива
В тефлонова тавичка или йенско стъкло се подреждат картофи, чушки, бамя, лук, кисели моркови или краставички, както и друг предпочитан от нас зеленчук. Към тях се прибавят предварително добре сварени и отделени нахут, грах и кафяв ориз. Овкусяват се с подправки по избор, заличат се във фурна покрити с фолио, за да не засъхнат. След термичната обработка отгоре се добавя краве масло или ядкова майонеза.
 Царевично-оризово хлебче
Приготвя се от фино смляно царевично брашно (в търговската мрежа го търсете под името „Мейс") и оризово брашно. Оптимална пропорция е средно 3:1 (напр. 6 сл. "Мейс" и 2 сл. оризово брашно). Двете брашна се смесват. Добавя се вода — до рядка каша (като за палачинки). Пече се в тефлонова тавичка във фурната или в друг подходящ тефлонов съд на котлона или в гофретник. Разстила се задължително на тънък пласт (1/2 см).
След изпичане (средно 15-20 мин. при 200-250 градуса), се получава тънко хрупкаво хлебче, което няма да бъде нито клисаво, нито дотолкова твърдо, че да не може да се дъвче.
След снемането от огъня, докато е още топло, хлебчето може да се гарнира с малко краве масло и счукан чесън (което се намазва по повърхността му, но не се пече заедно с хлебчето!), подправки — шарена сол, чубрица, ким и др. по наше желание.
***
Всяко познато на вас ястие можете да приготвите по традиционна рецепта с разликата, че не бива да добавяте сол и мазнина при термичната обработка. Омазнителите и диетичната сол се добавят след това!
***
От всяко ястие можете да направите вкусен сос, като вземете част от него и го пасирате с малко вода и подправки. Получения сос добавете към основното ястие.

 Домашни лакомства

 Домашни бонбони
Смилат се на кафемелачка (или подходящ за целта уред) сурови ядки: орех. сладък бадем, лешник, сусам и др. Добавят се по желание също и смлени кокосови стърготини. Пасират се пресни (фреш) фурми, след изваждане на костилката (вместо тях могат да се ползват предварително накиснати за 12 часа сушени плодове по избор). Добавят се аромати (ванилия, канела, бадемова есенция, щипка джинджифил и други по избор). Всичко се пасира до получаването на плътна маса. От последната се оформят малки кръгли топчета, които могат да се покрият с кокосови стърготини. Подреждат се в бонбониера и се съхраняват в хладилник до 1 седмица.
 Плодов фреш — крем
Пасират се заедно банан и пресни фурми (без костилката); банан и авокадо и др. По желание се добавят аромати (канела, естествена ванилия и др.).
 Домашен сладолед
Приготвя се както горните кремове с тази разлика, че се охлажда. Той може да бъде по желание плодов, шоколадов, ванилов, канелен, кокосов и др. Сладолед може да получим и от замразен, пасиран банан с добавка на ванилия и канела.

В посочените сладкарски произведения трябва да избягваме съчетанието на прости захари с нишестета, което е нежелателна комбинация (напр. не е желателно да композираме фруктозата и млечния продукт заедно с кори, блатове и други тестени продукти!). Както вече беше посочено, композиции като постни кексове, брашнено-ядкови сладкиши и др., особено с добавка на термично обработена мазнина, са изключително тежки и нездравословни комбинации!

вторник, 29 май 2018 г.

Отново за хляба



Темата за хляба е засягана многократно. На нея съм обърнал специално внимание както в двете мои книги, така и в редица публикации. Причината е чисто практическа. С приеманата от нас храна ние целим да получим здраве, а там където то вече е нарушено, тази храна да бъде лекарството за неговото възстановяване.

От една страна хлябът за българина е основна храна, приемана от него ежедневно и с всичко друго (понякога дори заедно с италианска паста, под усмивката на самите италианци, не виждали такава любов). От друга – хлябът е този фактор, който най-често отново нарушава едно възстановено здраве, връщайки много бързо старите симптоми. Ако един хипертоник например се е освободил от своето високо кръвно налягане за две седмици, то с последващото включване на хляба, само за няколко дни, той отново се сдобива със своето заболяване.
Всичко това прави моята констатация и позиция за хляба, която в годините многократно съм отстоявал, да изглежда непопулярна и дори крайна. Тя обаче е продиктувана единствено от опита ми на лекар, който наблюдава въздействието на храната върху организма и използва храната като единствено лекарство.
Нека повторя: няма друг фактор (може би конкуриран единствено от термично обработената мазнина и солта, които междувпрочем също са налични в купения хляб), който така силно да влошава здравето, както включването на хляба. Това е един емпиричен факт, който непрекъснато верифицирам в практиката си. Въпросът за неговото обяснение е в сферата на теоретичната дискусия и за мен лично е второстепенен. Вероятно четири са основните негативно действащи фактора (нокси) в хляба: термично обработената мазнина на около 300⁰С (тази от самите семена, както и най-често добавената в тестото), солта, глутена и маята.

Дотук всичко това е познато. Причината да отворя отново тази страница е съвсем конкретна. И тя се състои в едно ново „попадение в десетката”, което мисля че си заслужава да споделя с вас.
Първо – от доста време древният вид жито – лимецът (Triticum monococcum) е вече на нашия пазар. За него е писано достатъчно много и аз няма да го преповтарям. Моите лични, чисто емпирични впечатления са за едно „по-меко” жито – факт вероятно дължащ се на по-ниското глутеново съдържание, на неговите качества като биологично отнасяне, както и на вида целулоза в него. Ще кажа само, че приготвеният от него по конвенционален начин хляб не оправда първоначалната реклама. Макар и в малко по-лека степен, този хляб проявява същите негативи, както и останалият.
Това обаче, с което най-много ни изненада лимецът е друго – той показа коренно различни хлебопекарни качества. Това позволи да се съставят много по-опростени и щадящи рецепти за приготвяне на хляб. На свой ред това резултира в коренно различен здравословен ефект. В нашите експерименти многократно сме се опитвали да приготвим хляб от други видове жито без набухвател, но неуспешно. Получаваше се дежурната неядлива, клисава и твърда като туткал „тухла”. Учудването ни бе голямо, когато една от нашите сътруднички – Русалина (Роси), принципно фенка на хляба, решила да импровизира нещо бързо за обяда си. Имала малко лимец, смляла го, добавила вода, щипка подправки без сол, оформила малки хлебчета и просто ги запекла. Получило се нещо неочаквано сполучливо. Хлебчетата „набухнали” като да имали мая, а вкусовите качества били така приятни, както на никой друг пълнозърнест хляб.
Аз самият експериментирах с тази рецепта и тя винаги се получаваше сполучливо независимо от леките вариации (и пропуски) в параметрите й. Това, което на този етап мога да кажа е, че това е най-добрият, прост и лесен вариант за хляб приготвен от жито. Моите впечатления са за изключително добра поносимост. Действа благоприятно на стомашно-чревния тракт и не дава тази слуз, която обикновения пълнозърнест хляб предизвиква. Дългосрочните ефекти предстои да се установят, но по всичко личи, че това е хлебчето, което най-успешно се вписва в задачата – да бъде изключително питателно с традиционния си вкус, да не дава негативите характерни за конвенционалния пълнозърнест хляб, и не на последно място да бъде максимално прост, лесен и бърз за приготвяне от всеки.
С радост ви предлагам тази наша нова рецепта, изключително удобна за забързаното ни ежедневие:
Прясно смлян лимец (може за секунди да го постигнете и на кафемелачка), по желание щипка-две чеснов прах, чубрица, ким или кимион на зърна; вода. Смесете и оформете малки около 10 см в диаметър сплеснати топчета, дебели ок. 2 см. Поставете върху незалепваща повърхност (без да мажете с никаква мазнина!). Запечете на 170⁰С за около половин час. Разбира се в детайлите експериментирайте според вашия вкус.


Така изглежда хлебчето по рецепта на д-р Гайдурков
точно преди да бъде опечено.

А сега вече е готово.

Препоръчителна гарнитура: авокадо, нарязан червен лук с лимон; ядкова майонеза.
Пожелавам ви добър и здрав апетит!

P.S. С авторката на рецептата Роси можете да се свържете на тел. 0877 294 697. В най-скоро време предстои да излезе от печат нейната кулинарна книга с много други практични рецепти съобразени с нашата система за хранене.

РС, Ако статията ви е заинтригувала, ето повече информация за

четвъртък, 24 май 2018 г.

Домашен сладолед с банани




"Този сладолед е толкова вкусен и ароматен, че докато го приготвим, беше изяден!"

Приготвяне 20 мин.
Общо 20 мин.
Порции 6
Необходими съставки:
банани - 4 броя
прясно мляко - 400 мл.
сметана - 200 мл. сладкарска
ванилия - 5 мл есенция (2 ампули)
захар - 100 - 120 г

Начин на приготвяне:
Към предварително пасираните на гладко пюре банани добавете прясното мляко, сметаната, захарта и ванилията. Разбийте много добре до хомогенност и по желание сложете съвсем малко безвредна жълта боя, за да придобие сладоледът по-апетитен вид.
Ако имате машина за сладолед, сложете сместа в нея за 30 минути. Ако ли не сложете кутията със сместа във фризер и след около 30-40 минути го извадете и го разбийте наново.
Върнете в камерата, докато започне да се замразява. Тогава пак го извадете и добре го разбийте. Остава единствено да върнете домашния бананов сладолед да се замрази за няколко часа.

РС, аз лично бих го поръсила с настърган шоколад или заляла с течен шоколад.

петък, 11 май 2018 г.

Желиран десерт с кисело мляко и череши



"Пръв приятел на фигурата и враг на летните жеги е нашият десерт"

Приготвяне 20 мин.
Готвене 8 мин.
Общо 28 мин.
Порции 10
Необходими съставки:
кисело мляко - 500 г
сметана - 200 мл за разбиване
прясно мляко - 50 мл
череши - 400 г
захар - 130 г
ванилия - 1 бр.
лимон - сока на 1
желатин - 12 г
бишкоти - 7 - 8 бр. Савоярди

Начин на приготвяне:
Сложете почистените от костилките череши в малка тенджерка, посипете ги с 50 г захар и излейте сока на един лимон. Сложете съда на умерен огън и варете плодовете 10 мин. Отстранете от котлона и охладете.
Накиснете желатина в студена вода за да омекне. Затоплете прясното мляко, прибавете омекналия желатин и бъркайте, докато се разтопи желатинът.
В голяма купа изсипете киселото мляко, добавете прясното с желатина, ароматизирайте с една ванилия и подсладете с 80 г захар.
Разбийте добре охладената сметана на твърд сняг. Прибавете я на порции към киселото мляко бъркайки енергично, докато получите гладка хомогенна смес.
Изсипете получения крем в продълговата форма за кейк. Наредете отгоре черешите и покрийте с бишкоти. Загънете формата с найлон и приберете в хладилник.
Оставете сладкиша за една нощ да се охлади и стегне добре.
За да извадите десерта от формата, я потопете за 2-3 мин в топла вода. Обърнете в подходяща чиния.
Върху сладкиша излейте соса от варенето на черешите и украсете с пресни плодове и листенца мента.

петък, 4 май 2018 г.

Омлет на фурна със зеленчуци



Приготвяне 15 мин.
Готвене 10 мин.
Общо 25 мин.
Порции 2

Необходими съставки:
яйца - 4 бр
прясно мляко - 200 мл
брашно - 100 г
червени чушки - 1/2 бр
зелени чушки - 1/2 бр
лук - 1/2 бр
сол - 1 ч.л.
черен пипер - 1ч.л.
чили - 1 ч.л.

Начин на приготвяне:
Всички продукти се разбъркват заедно в купа до хомогенност.


След това в загрят тиган или тавичка на котлона с около 4-5 с.л. олио се изсипва яйчената смес.
Когато сместа започне да ври, тавата се прехвърля във фурната, която е включена на 200 градуса.
Омлетът е готов след 10-12 минути.


Поднася се топъл.